Sunday, October 19, 2008

Pindaan AUKU Bukan Untuk Wujudkan Dua Kelas Pelajar

SINTOK 17 Okt. - Pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 bukan bertujuan untuk mewujudkan dua kelas pelajar yang boleh dan tidak boleh berpolitik, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin.

Beliau berkata, sebaliknya, pindaan tersebut secara prinsip umumnya tidak akan membenarkan pelajar untuk berpolitik.

Bagaimanapun, katanya, jika terdapat kalangan ahli politik yang berminat meneruskan pengajian, mereka akan dibenarkan memohon untuk diberikan pengecualian bagi meneruskan karier politik masing-masing selain menjadi pelajar.

"Ini bermaksud pengecualian diberi berdasarkan kepada permohonan dan bukannya secara automatik. Kebiasaannya mereka ini adalah terdiri daripada kalangan pelajar pascasiswazah yang lebih matang dalam urusan hal ehwal politik negara.

"Ini adalah bagi menjamin hak ahli politik supaya mendapat pendidikan yang sama dengan bukan ahli politik dan sudah pasti cadangan ini adalah selaras dengan Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan iaitu kesamarataan dan Perkara 12 iaitu hak kepada pendidikan," jelas beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Bersama Persatuan Staf Akademik Universiti Utara Malaysia (UUM) di sini, semalam.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Datuk Ir. Radin Umar Radin Sohadi.

Mohamed Khaled menjelaskan mengenai isu yang dibangkitkan dalam resolusi seminar anjuran Pergerakan Tenaga Akademik Malaysia (Gerak) berkaitan pindaan AUKU khususnya cadangan Seksyen 15 (4) pindaan tersebut yang didakwa akan mewujudkan dua kelas pelajar iaitu satu boleh berpolitik dan satu lagi tidak boleh.

Beliau menegaskan, pengecualian kepada pelajar yang berstatus ahli politik adalah wajar bagi meningkatkan bilangan pelajar pascasiswazah di universiti awam. Pengecualian itu juga, katanya lagi, akan mendorong ahli politik untuk menyambung pengajian di peringkat ijazah sekali gus dapat meningkatkan mutu perdebatan mereka di Parlimen.

Rang Undang-undang Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 2008 telah diluluskan oleh Mesyuarat Jemaah Menteri pada 11 Julai lalu dan telah dibentangkan bagi bacaan kali pertama di Dewan Rakyat pada 16 Julai lalu.

Bacaan kali kedua dan ketiga dijangka berlangsung pada April atau Mei tahun depan.

Sumber oleh Utusan Malaysia.

No comments: