Friday, October 17, 2008

Tidak Timbul Soal Pro Aspirasi @ Pro Siswa Dalam Pilihan Raya Kampus

Perwakilan Pelajar sesebuah Institusi Pengajian Tinggi yang dipilih menerusi pilihan raya kampus hendaklahlah mewakili kepentingan pelajar universiti berkenaan dan tidak seharusnya memperjuangkan agenda sesebuah parti politik.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Idris Haron berkata, tidak timbul soal pelabelan perwakilan sebagai yang pro aspirasi atau pro siswa.

“Perwakilan itu mesti mewakili kepentingan pelajar, bukan mana-mana parti politik, perwakilan yang dipilih pelajar itu juga tidak seharusnya memperjuangkan agenda politik semata-mata sebaliknya memperjuangkan apa yang disuarakan pelajar, “ katanya ketika minta mengulas mengenai pilihan raya kampus yang akan bermula tidak lama lagi.

Idris berkata, pihak kerajaan akan menerima sesiapa sahaja wakil kepada pelajar yang mewakili suara pelajar dan bukan suara pelajar yang mewakili mana-mana parti politik di negara ini.

“Tiada pro aspirasi dan pro siswa. Kementerian akan mendengar dan mengiktiraf suara semua perwakilan yang mewakili pelajar dan bukan perwakilan yang mewakili parti-parti politik termasuk Umno,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Perhimpunan Penuntut Universiti Antarabangsa 2008 di Universiti Malaya di sini hari ini.

Sumber oleh Utusan Malaysia.

No comments: